Project Description

MBO Amersfoort: ‘Gericht op mensen’

Richt je niet op harde getallen of regelgeving die nogal eens verandert maar op individuele mensen. Dat is de maat waar MBO Amersfoort voor kiest bij de uitvoering van de banenafspraak. Esther Leijendekker, coördinator participatiebanen, vertelt over het eigen beleid dat geformuleerd is om de Banenafspraak uit te voeren.

Verantwoordelijkheid laten zien

De maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt zeker gevoeld. De school is immers leverancier en afnemer op de arbeidsmarkt. Van de kok tot en met de kapster. Met leerlingen die worden opgeleid tot waardevolle vakmensen in de eigen autogarage of op specialistisch ingerichte locaties voor tandtechnici, opticiens of hoogwaardige schoentechniek. Meer dan 8500 leerlingen vinden er hun weg op een van de dertien scholen.
Daartoe behoren ook jongeren die het voortgezet onderwijs voortijdig hebben verlaten, jongeren uit het praktijkonderwijs en werknemers die nooit een diploma hebben gehaald en nu via hun bedrijf of instelling alsnog een opleiding volgen. De school wil laten zien dat zij ertoe doen en dat zij hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen.

Esther Leijendekker is er coördinator participatiebanen. Zij vertelt hoe MBO Amersfoort, gegeven de maatschappelijke opdracht en de voorbeeldfunctie die de school heeft, in 2019 eigen beleid formuleerde voor de uitvoering van de banenafspraak. De schoolleiding werd getriggerd door de oproep van toenmalig staatssecretaris Tamara van Ark (SZW) om, zodra dat kon, de samenwerking tussen markt en overheid te intensiveren.

Markt en overheid

Het College van Bestuur besloot een deel van het target voor de MBO-instelling uit de mogelijkheden bij inkoop en aanbesteding op de markt te willen halen. Dit uitgangspunt legt gelijk iets minder druk op wat toch al van een onderwijsinstelling wordt gevraagd. Daarnaast werd in het selectiebeleid opgenomen dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt nadrukkelijk uitgenodigd worden om hier te solliciteren.

Eigen postman

Zo heeft de school vorig jaar de postverzorging langs de locaties weer in eigen beheer genomen. Daarvoor is een elektrische bakfiets aangeschaft en beletterd. Tegenwoordig rijdt iemand uit het doelgroepregister langs alle vestigingen om post te halen en te brengen. Soms gecombineerd met een klusje dat op locatie moet worden gedaan zoals assisteren bij tentamensurveillance of assisteren bij conciërgetaken. De ‘postman’ bevalt echt supergoed.

MBO Amersfoort zet in op een vaste plek en een duurzame relatie. De clusters en diensten maken zelf de afweging welke functies en taken zij mogelijk door iemand met een doelgroepindicatie kunnen laten invullen.

Mogelijkheden

Als coördinator merkt Esther Leijendekker dat teams verschillend reageren. Zo ziet de ene afdeling meer mogelijkheden dan de andere en staan enkele onderwijsteams dichter bij de doelgroep omdat hun leerlingen uit het bijzonder onderwijs komen. Haar taak lag dan ook in eerste instantie bij bewustwording: ‘Laten zien wat we al in huis hebben en daarvan de voordelen te schetsen en te delen.’

Ze bevestigt dat er eerst een wiel op gang moest komen. Maar de betrokkenheid neemt toe, er is nu duidelijk beleid geformuleerd en de keuze van maatwerk voor mensen gaat boven regels en rode of groene vinkjes. ‘Zoals we naar onze leerlingen kijken, willen we ook als organisatie zijn. Gericht op kansen, een leven lang leren en je kunnen ontplooien.’

Die lijn geldt voor iedereen – en dus ook voor iemand met een indicatie. Met het talent dat bij diegene hoort om volwaardig zijn of haar bijdrage te leveren en zich gewaardeerd te voelen.

Tekst: Klaas Salverda