Project Description

Switch (Belastingdienst):
Van thuis zonder werk ineens naar thuis mét werk

Voor werknemers uit de ‘doelgroep banenafspraak’ is de coronacrisis een extra verwarrende periode. Deze groep vormt over het algemeen een kwetsbaar deel van de arbeidsbevolking, die in gewone tijden al extra aandacht en begeleiding van hun werkgevers krijgen. Pascale Bakker, teamleider Switch (werk en mobiliteit) bij de Belastingdienst, vertelt dat van kantoor Middelburg tien mensen, die vanuit de banenafspraak werken, hun werkzaamheden nu thuis moeten doen. Hoe gaat dat?

Andere vaardigheden ontwikkelen

“Deze collega’s versturen onder andere brieven naar belastingplichtigen met aanvullende vragen over hun aangifte. Dit werk leent zich gelukkig goed voor werken op afstand, maar het thuiswerken doorkruist wel onze opleidingsvisie. We willen graag vanuit een basiswerkpakket kijken wat de talenten van medewerkers zijn en daarvanuit ze laten doorontwikkelen. Dat proces komt helaas nu tot stilstand. Maar gelukkig waren de meeste van deze medewerkers al ingewerkt en kunnen ze aan de slag blijven. Ze ontwikkelen nu andere vaardigheden, zoals discipline opbrengen, zelfstandig werken, plannen en organiseren, geduld hebben…”

E-learning thuis

“Een andere groep banenafspraak-medewerkers is nog maar net gestart. Ze waren helaas nog niet ingewerkt op een werkpakket. Aangezien het inwerken op afstand erg lastig is, houden we hen nu aan het werk door ze tal van e-learning-modules te laten volgen. Niet ideaal, maar we moeten nog een paar weken overbruggen tot hun nieuwe werkpakket digitaal beschikbaar is. Naar verwachting gaan ze later in het jaar wel profiteren van de theorie die ze nu al aan het leren zijn.”

Veel afstemming

Hoe belangrijk is het om ook nu onderling contact te houden? “Alle medewerkers hebben op hun werklaptop een chatfunctie gekregen waarmee ze onderling en met de teamleider communiceren. Dat is ook nodig, want de werkzaamheden vragen veel afstemming. Ook hebben we wekelijks een videobelmoment met het team. Erg fijn om elkaar toch weer te zien en het levert andere gesprekken op, omdat je elkaar nu in de thuisomgeving aan het werk ziet.” De medewerkers staan er thuis dus niet alleen voor. Naast het contact met hun collega’s en teamleider worden ze ook begeleid door een jobcoach. “Alles is er in elk geval op gericht dat deze medewerkers niet thuis komen te zitten zónder werk en dat ze een nieuw werkritme kunnen vinden.”

Prachtige kans om te groeien

“Eerlijk gezegd had ik veel meer problemen verwacht”, geeft Bakker toe. “Ik ben heel erg onder de indruk van de mensen, hoe ze zelf initiatieven en besluiten weten te nemen. Want het is nogal een verandering: zat je eerst thuis zonder werk, kom je ineens thuis te zitten mét werk. Dat is weer een hele nieuwe uitdaging. Zo is een crisissituatie ook een prachtige kans om te groeien. En één ding is zeker: als de medewerkers deze periode goed doorstaan, dan kunnen ze álles aan!”