‘Theater is een middel om het gesprek te openen’

Op verzoek van ‘Op naar de 100.000 banen’ en ‘Op naar de 25.000 banen’ maakte Theatergroep Bint een aantal filmpjes waarin de kijker wordt meegenomen in de reis van Jacqueline. Als manager geeft zij leiding aan een team mensen met een arbeidsbeperking. Met deze filmpjes willen we op een luchtige manier een belangrijk onderwerp onder de aandacht houden: de Banenafspraak.

Theatergroep Bint wordt gevormd door
Bartelijn Ouweltjes (links) en Hetty Willems
(rechts). Foto: Theatergroep Bint.

Jacqueline heeft volgens Hetty Willems van Theatergroep Bint (en zij heeft het personage bedacht), ‘een groot hart, maar een nogal nauw kader’. Op een later moment stellen we Jacqueline nader voor. Vandaag praten we met Hetty over de rol van theater in de maatschappij en de bijdrage die toneel kan leveren aan het gesprek over een inclusieve arbeidsmarkt.

Met Bartelijn Ouweltjes vormt Hetty Willems de vaste kern van Theatergroep Bint. Samen maken ze voorstellingen over maatschappelijk relevante onderwerpen. Willems: “Onze drijfveer is het om dingen te maken die meer zijn dan alleen maar mooi. De allereerste voorstelling die we maakten ging over de vraag hoe het is als een gezinslid een stoornis in het autistische spectrum heeft.”

Andere onderwerpen waarop Bint de afgelopen jaren voorstellingen maakten, zijn autisme op de werkvloer, de omgang met AD(H)D, maar bijvoorbeeld ook een voorstelling over de omgang met sterfelijkheid (“voor iedereen die verwacht ooit dood te gaan”). Sinds enkele jaren werkt Bint ook samen met opdrachtgevers bij het op maat maken van voorstellingen voor organisaties of bedrijven.

Interviews
De werkwijze van Bint is steeds geënt op het houden van interviews met betrokkenen. Willems: “We putten veel uit de gesprekken met ervaringsdeskundigen, begeleiders en experts. Mensen zijn vaak verrassend open, ook over de moeilijke onderwerpen die we aansnijden in onze voorstellingen. In de gesprekken ontstaat ook als vanzelf een rode draad omdat je merkt dat een aantal verhalen steeds weer terugkomen. Dat gebruiken wij natuurlijk in onze voorstellingen.”

Centraal in de voorstellingen van Bint staat vaak het menselijk onvermogen. De mensen zijn van goede wil, maar schieten hun doel met enige regelmaat voorbij. “Theater is een middel om het gesprek te openen,” stelt Willems. “Het mag best schuren. Door een uitvergrote variant te laten zien van gebeurtenissen die iedereen (her)kent, wordt het grappig. Dan zit je ineens niet meer naar een ander te kijken, maar ook naar jezelf. Dan zie je dat iedereen onhandig is en dat er altijd overal van alles fout gaat. En dat dat ook niet per se erg is.”

Manager Jacqueline
De belevenissen van manager Jacqueline passen volgens Willems naadloos in datzelfde beeld. Ze ziet Jacqueline als iemand met een groot hart, een enorm enthousiasme en een tomeloze drive om te helpen en het goede te doen. “Vanuit haar te nauwe kader slaat ze de plank nog weleens mis. Anders gezegd: omdat ze denkt te weten hoe het zit, vraagt ze het niet meer aan de ander. Eigenlijk is het personage Jacqueline een oproep om goed naar elkaar te luisteren. En het recept voor een hoop, grappige, ellende.”

Door |2020-06-03T17:49:03+02:003 juni 2020|Nieuws|0 Reacties

Over de auteur: