Vorig voorjaar sloten minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) een bestuursakkoord met alle overheidssectoren, om een krachtige impuls te geven aan hun aandeel in de 125.000 extra banen. In het bestuursakkoord is onder meer afgesproken dat alle sectoren een ‘werkagenda’ zouden maken met daarin de acties die de overheids- en onderwijssectoren zelfstandig, of in samenwerking met anderen, ondernemen voor het realiseren van banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Deze acties zijn inclusief bijbehorende planning en baanprognose.

Op sectorniveau
Omdat sectoren verschillend zijn, zijn de werkagenda’s dit ook. De werkagenda’s worden op sectorniveau gerapporteerd. De resultaten worden onderling besproken en gedeeld. Overheidsorganisaties spreken elkaar aan op inspanningen en de realisatie ervan. Het ministerie van BZK monitort de voortgang en informeert jaarlijks de Tweede Kamer.

Levend document
Elke werkagenda is duidelijk onderdeel van een proces dat al eerder in gang is gezet. ‘Het moet dan ook worden gezien als een document dat meeademt met de bewegingen en ontwikkelingen om ons heen’, aldus een van de sectoren. Een andere sector spreekt van ‘een nieuwe fase in een reeds lopend proces en een levend document dat aangepast kan worden als daar binnen de sector behoefte aan is’. Daarom zullen de werkagenda’s 2019–2020 eind 2020 worden geactualiseerd in werkagenda’s voor 2021-2022.

Zie onder de beschikbare afzonderlijke werkagenda’s:

· Werkagenda Rijk 2019-2020.pdf

· Werkagenda VNG 2019-2020.pdf

· Werkagenda IPO 2019-2020.pdf

· Werkagenda Waterschappen 2019-2020.pdf

· Werkagenda PO en VO 2019-2020.pdf

· Werkagenda MBO 2019-2020.pdf

· Werkagenda HBO 2019-2020.pdf

· Werkagenda Universiteiten 2019-2020.pdf

· Werkagenda UMC’s 2019-2020.pdf

· Werkagenda OI 2019-2020.pdf

· Werkagenda Defensie 2019-2020.pdf

· Werkagenda Politie 2019-2020.pdf

tekst: Klaas Salverda, oorspronkelijk geplaatst op woensdag 26 juni 2019