Project Description

Het Develsteincollege en Het Loket bouwen verder op bestaande ervaring

Schoolbestuurder Matthijs den Haan: “We willen als school zeker een maatschappelijke functie vervullen door mensen de kans te bieden verder op de arbeidsmarkt te komen. Maar voor ons is ook en vooral belangrijk dat docenten ontlast worden.”

Ervaring

Ervaring met de inzet van mensen met enigerlei beperking helpt zeker bij het aantrekken van mensen in het kader van de Banenafspraak. Het Develsteincollege (havo/vwo/gymnasium) en Het Loket (vmbo) in Zwijndrecht staan op het punt om nog twee mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek bij hen te bieden.

Ruim voordat er sprake was van het Sociaal Akkoord over 125.000 extra banen, waren er vanuit de plaatselijke Sociale Werkvoorziening al medewerkers gedetacheerd op beide scholen. Eén van hen, die docenten ontlast door kopieerwerk voor hen uit te voeren, maakt zelfs zozeer deel uit van de schoolgemeenschap dat hij tegenwoordig namens het ondersteunend personeel in de medezeggensraad zit.

Basis voor uitbreiding

Hij heeft het hier naar zijn zin en wij hebben al jaren plezier van hem’, zegt bestuurder Matthijs den Haan die in dezen de credits naar zijn voorganger doorschuift. Ook degene die er later bijkwam heeft zijn plek gevonden. Hij is in staat allerlei werkzaamheden te doen zoals klassen opvangen en huiswerk te laten maken als er wegens ziekte lesuren uitvallen en er geen vervangend docent beschikbaar is.

Bij hun tweeën ligt ook de basis voor de uitbreiding die nu op stapel staat. ‘De ervaringen zijn goed’, zegt Den Haan. En dus hebben ze het er ook graag voor over om vanuit het scholenbudget de rekening te betalen die ze maandelijks van werkbedrijf Drechtwerk gepresenteerd krijgen voor de inzet van beide extra krachten.

Erbij horen

Volgens hem denken alle ouders en de bij elkaar 1800 leerlingen en 95 % van zijn collega’s dat ze bij de scholenstichting in dienst zijn. ‘Zo hoort het ook’, aldus Den Haan, ‘want zij horen volledig bij de organisatie.’

Intussen liggen de profielen voor twee nieuwe krachten bij Baanbrekers. Eén baan is gedacht in de ondersteuning bij de mediatheek waar leerlingen achter de computer dingen kunnen opzoeken en in tussenuren terecht kunnen. De ander, zo is de bedoeling, gaat dagelijks in de pauzes een handje meehelpen en vanuit de gang bijspringen als docenten surveilleren bij toetsen.

Stap maken

Den Haan pareert zelf al de eventuele kritiek dat ze hier feitelijk een arbeidsplek opvullen met een goedkope kracht: ‘Dat is niet de bedoeling. Wij zien graag dat mensen de stap kunnen maken naar een reguliere baan. We willen als school zeker een maatschappelijke functie vervullen door mensen de kans te bieden verder op de arbeidsmarkt te komen. Maar voor ons is ook en vooral belangrijk dat docenten ontlast worden. Dat is wat er door hun inzet bij ons gebeurt.’

Hij heeft dan ook alle vertrouwen in het vervolg. Den Haan ontmoet regelmatig andere scholen in de regio om aan intervisie te doen. Daar heeft hij bij zijn collega’s ingebracht wat ze in Zwijndrecht concreet doen. Ook om hen enthousiast te maken.

tekst: Klaas Salverda