Project Description

Haagse Hogeschool: vrijblijvendheid voorbij

De Haagse Hogeschool is een grote onderwijsinstelling die hbo-opleidingen aanbiedt. Ruim 26.000 studenten volgen in vier vestigingen een bachelor, een master of post-hbo-opleiding. De organisatie telt meer dan 2.200 medewerkers. Hoe zorgt een school met zo’n enorme omvang ervoor dat er op grond van de banenafspraak voldoende mensen met een functiebeperking participeren?

Achterstand inhalen
Hogeschoolbreed halen ze op dit moment 12,5 fte. Over twee jaar moeten ze op 47 zitten. Sec naar de cijfers kijkend lopen ze achter. ‘Natuurlijk jammer’, vertelt Joke Dijk: ‘De wil was er wel in het verleden en er is best geëxperimenteerd met plaatsingen, maar dat heeft zich toen niet vertaald in de juiste matches met hogere realisatiecijfers.’ Daarna is veel veranderd om participatie meer van de grond te krijgen en de achterstand in te halen.

De puzzel zit eerder in de wijze van uitvoering

Dijk is vorig jaar speciaal aangesteld als adviseur participatie. Zij werkt vanuit de afdeling HRM om het proces in te richten en de uitvoering aan te jagen. Intussen is op de vele opleidingen bijna geen managementteam meer waar het onderwerp niet is geland. Tijdens het interview wisselen Joke Dijk en opleidingsmanager Willem Looije de laatste nieuwtjes uit over welke organisatieonderdelen de doelstelling voor dit jaar al hebben gehaald. Vrijblijvendheid heeft plaatsgemaakt voor het besef dat er een wettelijke verplichting ligt. De puzzel zit eerder in de wijze van uitvoering. Om er één te noemen: de hogeschool, die veel werk in de lagere loonschalen heeft uitbesteed, kent vooral vraag naar mensen met een hogere opleiding. En dan het liefst mensen die op een of andere wijze kunnen bijdragen in het onderwijs.

Proefplaatsingen
Voorbeelden van functies waar de Haagse hogeschool mensen heeft kunnen aanstellen of kan laten starten met een proefplaatsing zijn:
– ondersteunend medewerker faculteitsbureau
– ondersteunend medewerker bewegingslab
– ondersteunend medewerker (administratief) bij Diensten
– docent
– practicum assistent
– labcoördinator
– baliemedewerker bibliotheek
– instructeur Praktijkonderwijs met de functie toezichthouder buitenruimte
– en gastheer/facilitair medewerker

Ervaring opdoen
Het College van Bestuur stelde vorig jaar dat elk organisatieonderdeel ervaring moest opdoen met ten minste één nieuwe medewerker uit de doelgroep Banenafspraak. Aan het eind van 2019 hadden bijna alle organisatieonderdelen positieve ervaringen opgedaan met enigerlei vorm van participatie. Voor de komende jaren tot en met 2023 zijn per organisatieonderdeel doelstellingen geformuleerd.

De 47,4 fte waarvan hierboven sprake is, staan omgerekend voor 74 participanten in 2023. Dat is het aantal dat de quotumcalculator van SZW voorschrijft op basis van het totaal aan verloonde uren. Dankzij de vereenvoudiging van de Wet banenafspraak zet de Haagse Hogeschool komende tijd niet alleen in op het vergroten van het aantal participanten in loondienst, maar ook op het vergroten van het aantal participanten dat werkzaam is in loondienst bij leveranciers.

Breder plan
Joke Dijk vertelt hoe de banenafspraak bij hen deel uitmaakt van een breder plan. Dat heeft alles te maken met het ‘charter diversiteit’ dat de Haagse hogeschool heeft ondertekend. Daarin draait het om een (meer integrale) aanpak van diversiteit en inclusie die verder reikt dan de doelstelling van de Participatiewet alleen. En voor wie dat nog te veel papieren beleid vindt, is er nog de factor enthousiasme, gevoed door de gedachte dat iedereen kansen verdient om mee te doen. Joke Dijk: ‘Ik heb zoveel verhalen waarin het goed gaat. Met mensen die zich ontwikkelen en positief in het leven gaan staan. Dat werkt echt aanstekelijk.’

De gedachte dat iedereen kansen verdient om mee te doen…

Als opleidingsmanager bewegingstechnologie maakt Willem Looije van nabij mee hoe het mes aan twee kanten snijdt. Op zijn opleiding worden hulpmiddelen gemaakt voor mensen die om wat voor reden dan ook moeite hebben met bewegen. Zowel bij de studenten als binnen het team is het bijna vanzelfsprekend dat er iemand met een beperking bij hen werkt. De tweede nieuwe collega, een labbeheerder, start bij de opening van het nieuwe schooljaar.

De werkvloer
Vanaf de werkvloer gezien brengt Looije naar voren dat het wel even schrikken is wat er allemaal op je afkomt als leidinggevende: ‘In het kielzog van een medewerker krijg je te maken met een arbeidsdeskundige, een jobcoach en alle procedures en paperassen die daarmee samenhangen. Achteraf denk ik: ik heb onderschat wat daar allemaal bij komt kijken.’

Daarnaast ziet hij ook een afbraakrisico op succesvol re-integratie op de arbeidsmarkt als een kandidaat met meerdere ‘uitdagingen’ en verschillende zorg- en hulpverleners te maken heeft. Hij twijfelt niet aan de goede intenties van iedereen. Maar een ‘bereidwillige werkgever’ zou graag wat meer regievoering willen zien binnen het zorgstelsel en op de markt van hulpverlening.

Natuurlijk dragen scholen maatschappelijke verantwoordelijkheid. Die wil bijna elke school ook zeker invullen. Maar zij is – oneerbiedig gezegd – geen werkverschaffer voor mensen met multiproblemen waar je als werkgever geen vat op hebt. De corebusiness is immers het verzorgen van onderwijs. Tegelijkertijd is Willem Looije de eerste die zegt dat diversiteit als zodanig de organisatie verrijkt. Diversiteit en inclusie zijn de pijlers van de onderwijsvisie. Het feit dat ieder zijn eigen krachten, zwaktes, ervaringen en perspectieven meeneemt, ziet de school als een verrijking.

Voortgang tijdens crisis
Joke Dijk, tenslotte: ‘Waar het kan moet je het gewoon doen. Door het coronavirus hoorde ik de afgelopen maanden veel mensen om me heen zeggen dat het nu wel even niet zou lukken met de participatie.”

‘Waar het kan moet je het gewoon doen’

In het begin maakte ze zich ook wel zorgen over de voortgang van de werving en selectietrajecten voor nieuwe medewerkers. Maar uiteindelijk bleek heel veel wél door te kunnen gaan. “Er zijn tijdelijke aanstellingen verlengd of omgezet in vaste aanstellingen. Ook vanaf half maart zijn gewoon proefplaatsingen opgestart en aangenomen. En waar een plaatsing even on hold moest worden gezet, omdat we geen begeleiding konden bieden zolang er geen onderwijs mocht worden gegeven, is die nu gelukkig weer hervat.’

Tekst: Klaas Salverda