Project Description

SZW en Inspectie lopen voorop

De Inspectie SZW van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het quotum voor 2019 en 2020 al ruimschoots behaald. Daarom verlegt zij de aandacht van het werven van nieuwe medewerkers naar de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers die nu in dienst zijn.

Structureel inpassen

Het quotum voor de realisatie van de Participatie- en quotumwet lag in 2019 op 39,9 fte. De Inspectie heeft in werkelijkheid al 49,8 fte gerealiseerd, zo blijkt uit haar jongste Jaarverslag. Voor een deel zijn deze medewerkers geplaatst binnen bestaande teams. Daarnaast is er een nieuw team ingericht waarin medewerkers uit de banenafspraak worden geplaatst voor managementondersteunende taken. Sinds oktober 2019 is dit team operationeel.

Nu het quotum voor 2019 en 2020 ruimschoots is behaald verlegt de Inspectie haar aandacht van het werven van medewerkers naar de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers die nu in dienst zijn. Dit jaar wil de Inspectie een ‘stevige hulpstructuur’ opzetten om de begeleiding van de arbeidsparticipanten structureel binnen de organisatie in te passen.

En het ministerie als geheel?

Wat het geheim achter het succes van deze departementsorganisatie is, maakt het Jaarverslag niet helemaal duidelijk. Een andere vervolgvraag is hoe SZW het als penvoerend ministerie op het vlak van de banenafspraak departementsbreed doet. Een vraag die overigens ook in de Tweede Kamer nogal eens aan de staatssecretaris wordt gesteld.

De exacte quotum- en realisatiecijfers van alle ministeries over heel 2019 worden binnenkort bekend. Maar nu al is duidelijk dat SZW hierin vooroploopt en over de hele linie ruim boven het quotum zit. Al moet hier wel bij worden aangetekend dat de Rijksschoonmaakorganisatie in haar geheel onder SZW valt.

Wat zijn de succesfactoren?

Ana de Koning, coördinator banenafspraak van het ministerie, formuleert wat de succesfactoren zijn die ze bij SZW zelf hebben ontwikkeld en ervaren:

• Er is draagvlak voor het creëren van duurzame banen en commitment aan de top hierover. Bovendien dicht SZW, als beleidsmaker, zichzelf een voorbeeldfunctie toe;
• De verantwoordelijkheid wordt letterlijk gedeeld door het quotum naar rato over de departementsonderdelen te verdelen;
• Monitoring & bewustwording: het onderwerp is een regulier bespreekpunt in alle denkbare gremia en er wordt voortdurend over gecommuniceerd;
• Er wordt creatief gezocht naar instroommogelijkheden: zo zijn tijdens een boost-actie 24 CV’s naar directeuren gegaan. Innovatief en succes gegarandeerd;
• Er is een centraal budget van waaruit een deel van de loonkosten wordt gecompenseerd. Dat werkt drempelverlagend voor directies;
• Actieve benadering en ondersteuning van managers, niet alleen bij de instroom en de ‘onboarding’ binnen een team maar ook tijdens de aanstelling. Met name rond ziekteverzuim, eventuele functioneringsproblematiek en zeker ook de ontwikkeling van deze medewerkers;
• Tijdig inspelen op benodigde ondersteuning met jobcoaches en specialistische mobiliteitsadviseurs voor behoud en ontwikkeling.

Behalve voor zichzelf doet SZW er ook het nodige aan om haar kennis en ervaringen met andere ministeries te delen en van elkaar te leren. Zo worden over en weer ook steeds meer goede voorbeelden gedeeld.

Tekst: Klaas Salverda