Veel psychisch kwetsbare werknemers hebben het extra zwaar tijdens de coronacrisis. Maar ook werknemers die niet eerder psychische problemen ervoeren, ontwikkelen misschien juist nu coronacrisis klachten. In een handreiking verzamelde AWVN daarom tips om werkgevers te helpen ziekteverzuim door psychische klachten te verminderen of zelfs te voorkomen.

De gevolgen van de coronacrisis zijn voor veel werknemers heftig. De angst voor besmetting, stress door hoge werkdruk of voortdurend thuiswerken, zorgen over kwetsbare naasten of mogelijk baanverlies. Voor werknemers met een psychische kwetsbaarheid is deze tijd nog uitdagender: structuur valt weg, collegiale steun ontbreekt, jobcoaching kan alleen op afstand – dat levert angst en onzekerheid op, waarmee zij niet altijd goed kunnen omgaan.

Belangrijke tips voor werkgevers en leidinggevenden zijn:

  • Door heldere afspraken te maken en in goed contact met werknemers te blijven, schept u duidelijkheid. Toon begrip voor veranderingen in zowel de werk- als privésituatie en bied ruimte om hierover in gesprek te gaan.
  • Informeer de werknemer over de effecten van de landelijke RIVM-maatregelen op het dagelijks werk.
  • Communiceer over hoe het werk veilig en volgens de normen is georganiseerd-Maak duidelijke werkafspraken.
  • Organiseer contact op teamniveau.
  • Plan persoonlijke contactmomenten.

De hele handleiding vindt u hier.