De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de Tweede Kamer heeft met vragen en opmerkingen vanuit de fracties verslag uitgebracht van het wetsvoorstel tot Wijziging van de Participatiewet in verband met het verbeteren van de regeling voor loonkostensubsidie en het uitvoeren van het breed offensief.

Vrijwel alle fracties onderschrijven van harte het doel van dit wetsvoorstel om mensen met een arbeidsbeperking, zo effectief en duurzaam mogelijk, aan het werk te helpen. Ook is praktisch iedereen het eens over de intentie te komen tot stroomlijning en vereenvoudiging van administratieve processen rond de loonkostensubsidie. Het inzetten van deze subsidie wordt gezien als een belangrijk instrument om mensen met verminderde loonwaarde toch volwaardig mee te kunnen laten doen in het arbeidsproces.

De leden van de 50PLUS-fractie hebben waardering voor de grote inzet en ambitie waarmee de regering het hele wetsvoorstel in betrekkelijk korte tijd en in nauw overleg met ‘het veld’ tot stand heeft gebracht.

Nog knelpunten
Kritiek komt er vooral vanuit de linkse oppositiepartijen. De PvdA-fractie stelt dat het voorstel geen recht doet aan de kritische conclusies van het SCP in de eindevaluatie van de Participatiewet. Zij beschouwt het wetsvoorstel als een gemiste kans. GroenLinks waardeert het dat de regering een aantal knelpunten oplost, maar noemt het eveneens een gemiste kans dat de regering een aantal andere knelpunten laat liggen.

Vanuit de coalitie informeert de D66-fractie naar het tijdpad dat de regering voor de vereenvoudiging van de banenafspraak/quotum voor ogen heeft. Ook wil zij graag weten wat de actuele stand van zaken is ten aanzien van de banenafspraak. En dan met name welke aantallen extra banen de werkgevers in de sector overheid respectievelijk in de sector markt hebben gerealiseerd.

Behalve op het bredere kader en de wijzigingen in de loonkostensubsidie gaat de Kamer ook in op specifieke onderwerpen als de no-riskpolis, ondersteuning op maat, de vierwekenzoektermijn en op de commentaren die op het wetsvoorstel zijn binnengekomen.

Uitvoeringspraktijk
Zo zijn de leden van de VVD-fractie positief over het voorstel om knelpunten in de no-riskpolis weg te nemen door de ziektewetuitkering voortaan te baseren op het loonwaardepercentage en de loonkostensubsidie verder in stand te houden tijdens een periode van ziekte. Wel zijn deze leden kritisch op het feit dat invoering pas op 1 januari 2022 gerealiseerd is omdat het UWV de uitvoering niet eerder op orde krijgt. De leden van de SP-fractie brengen naar voren dat praktisch alle ontvangen adviezen grote zorgen uitspreken over de financiering en de uitvoeringspraktijk bij gemeenten.

De vragen voor het verslag zijn ingediend voordat het Coronavirus zich in alle hevigheid manifesteerde, met alle maatschappelijke gevolgen van dien. Nu is de regering aan zet om het geheel van antwoorden te voorzien.

Lees hier het volledige verslag van de Tweede Kamer

Tekst: Klaas Salverda